2009: Var vi på gennemrejse fra Bulgarien til Serbien, se beskrivelse her. | Klik her for kort over Tyrkiet |
2010: (her vælges de dage du vil se) Dag 1+2+3 Her er du -->Dag 4+5 Dag 6+7+8 |
Vi besøgte Istanbul fra d. 13. - 20. Juli. Vi havde 2 mål med turen: 1) Opleve så meget af Istanbul som muligt på en uge og samtidig nyde ferien. 2) Jeg skulle deltage i en event, hvor man svømmer over Bosphorus Strædet (6,5 km) fra Asien til Europa. Det eneste sted i verden hvor man kan svømme fra en verdensdel til en anden.
Her kommer en kort beskrivelse af vores tur, dag for dag og i billeder. Hvis du er interesseret i en mere deltajeret beskrivelse, så se her:
Dagbog fra turen | Turens samlede pris |
Fredag d. 16-7:
Dagens menu var i dag tur til gågaden Istiklâl Caddesi (Istiklal Avenue) og Bosphorus Cruice.
vi gik først ned på havnen for at købe billet til en 2 times sejltur på Bosphorus Strædet med start kl. 14:30. Derefter tog vi sporvognen fra stationen Eminönü, lige ved Galata broen til endestationen som hedder Kabatas. Herfra var det meningen at vi ville gå op til gågaden Istiklâl Caddesi (Istiklal Avenue), men det viste sig at være umuligt, fordi gaderne var så stejle. I stedet for tog vi en taxa. Vi gik ned af den berømte gågade, men vi var ikke imponeret over den. Mange af butikkerne var ikke åbne og der var ikke ret mange mennesker på gaden. For enden af Istiklâl Caddesi tog vi Tünel (fra 1875), en af verdens ældste tunnelbaner tilbage til Galata broen. Da vi gik over broen fik vi rigtig set alle dem der stod og fiskede, men samtidig lod vi mærke til at der var stopfyldt med mennesker i Yeni Moskeen fordi det var fredag. Der var ligeledes mange i Da vi kom hen til det sted på havnen hvor vi skulle sejle fra, opdagede vi at der under Galata broen var indrettet forskellige restauranter fortrinsvis fiskerestauranter. Vi sejlede som planlagt ved 14:30-tiden på vores Bosphorus Cruice og sejlede i retningen mod Sortehavet, under Bosphorus broen og videre mod Fatih Sultan Mehmet broen indtil omkring byen Kanlica hvor båden vendte. Det var en meget spændende og flot tur, hvor vi fik set den store forskel på Europa og Asien siden af Bosphorus Strædet. Undervejs passerede vi de gamle træhuse, som osmanniske købmænd i sin tid lod opføre helt ud til bredden. Nogle af disse huse – kaldet yali’er - er i dag blandt de dyreste at erhverve sig i hele verden. Prisen kan ligge på 20 – 60 mill. US $.
Kai var meget spændt på hvordan det så ud med strømforhold og hvordan man kunne navigere på dette brede stræde. Han blev lidt chokeret da han så hvor meget strøm der var visse steder, så nu var han advaret inden svømmeturen søndag. Vi sejlede faktisk hele den vej som Kai søndag skulle tilbagelægge uden hjælpemidler.
Lidt info om Bosphorus:
31 km lang, 0,7 – 2,5 km bred, gennemsnitsdybde 50 m, overfladestrøm på grund af at Sortehavet ligger 24 cm højere end Marmara havet, der er en modsat strøm ved bunden som løber ud i Sortehavet med samme enorme kraft, der sejler omkring 55.000 skibe gennem Bosphorus Strædet pr. år.
Læs om de specielle Yali huse ved Bosphorus Strædet: (nogle af verden dyreste, pris: 20-60 mill. Dollars).
Historien om Hezarfen Ahmet Celebi, som I året 1638 fløj over Bosphorus Strædet fra Europa til Asien en strækning på 3,5 km.
Det første billede af Bosphorus broen har jeg lånt af en ung fotograf og studerende fra Istanbul, som hedder Emre Ergin.
Flere af hans fantastiske billeder kan ses her:
Bosphorus broen, som om aftenen hele tiden skifter farve.
| |
---|
Bosphorus broen er hver aften utrolig flot med lys i skiftende farver | Bosphorus broen i en anden farve | Delfiner i Bosphorus
|
|
| |
---|
Billeder fra dag 4 i Istanbul:
Endestationen, Kabatas på sporvognslinjen til øst Istanbul | Kabatas | Gågaden Istiklâl Caddesi (Istiklal Avenue) | Gågaden Istiklâl Caddesi | Kebab på gågaden
|
|
|
|
| |
---|
Gågaden Istiklâl Caddesi | Gågaden Istiklâl Caddesi | Gågaden Istiklâl Caddesi | Sporvognen der kører på gågaden fra Tünel til Taksim | Sporvognen der kører på gågaden fra Tünel til Taksim
|
|
|
|
| |
---|
Ved Galata broen | Underjordisk forretningsgade ved Galata broen | I baggrunden Hagia Sofia | I baggrunden Süleymaniye-komplekset | Fiskere på Galata broen
|
|
|
|
| |
---|
Bosphorus Strædet | Reklame for svømmekonkurrancen Kai deltog i | Fiskere på Galata broen og Yeni Moskeen | Yeni Moskeen | Yeni Moskeen
|
|
|
|
| |
---|
Galata broen med restauranterne | Galata broen med restauranterne | Galata broen med restauranterne | Tur både | Mange til fredagsbøn i Yeni Moskeen og i Misir Çarsisi (Den egyptiske basar)
|
|
|
|
| |
---|
Süleymaniye-komplekset | Galata Kulesi (Galatatårnet) | Cruise på Bosphorus Strædet | Cruise på Bosphorus Strædet | Cruise på Bosphorus Strædet
|
|
|
|
| |
---|
Den asiatiske side | Üsküdar | Den asiatiske side | Den asiatiske side | Den asiatiske side
|
|
|
|
| |
---|
Der bades | Bosphorus broen | Den asiatiske side | Den asiatiske side | Fatih Sultan Mehmet broen i sigte
|
|
|
|
| |
---|
Nogle af de dyre huse på den asiatiske side | Den asiatiske side | Den asiatiske side | Et af de strømfyldte steder, som Kai skulle undgå til søndagens svømmekonkurrence | Den asiatiske side
|
|
|
|
| |
---|
Den asiatiske side | Den asiatiske side | Fatih Sultan Mehmet broen | Den asiatiske side | Den asiatiske side
|
|
|
|
| |
---|
Der bades i Bosphorus | Fatih Sultan Mehmet broen | Den store borg Rumeli Hisari | Den store borg Rumeli Hisari | Den store borg Rumeli Hisari
|
|
|
|
| |
---|
Den europæiske side | Den europæiske side | Den europæiske side | Den europæiske side | Den europæiske side
|
|
|
|
| |
---|
Den europæiske side | Den europæiske side | Üsküdar på den asiatiske side | Galata broen | Kajen hvor turbådene lagde til og Yeni moskeen
|
|
|
|
| |
---|
Galata broen og tårnet | Havneområdet set oppe fra den store gangbro | Bilfærge til den asiatiske del af Istanbul | Trafik ved havnen i Istanbul | Trafik ved havnen
|
|
|
|
| |
---|
Billeder fra dag 5 i Istanbul:
Det første billede har jeg lånt af en ung fotograf og studerende fra Istanbul, som hedder Emre Ergin.
Flere af hans fantastiske billeder kan ses her:
Lørdag d. 17-7:
I dag havde vi besluttet at vi ville gå under jorden, med andre ord var det tid til at se nærmere på Basilika-Cisternen (Yerebatan Sarnici). Det var en stor oplevelse at opleve den mystiske stemning i de enorme underjordiske cisterne, der med sine 65 meter i bredden og 140 meter i længden er Istanbuls største. Da den blev bygget i 542, kunne den rumme 80.000 m3 vand, som blev transporteret dertil via en næsten 20 km lang akvædukt. I dag er vandstanden så lav at man kan bevæge sig rundt på gangbroer tæt over bunden og nyde synet af de 336 søjler. Det var en meget smuk oplevelse!
Da vi havde hvilet os lidt i en park tæt på Basilika-Cisternen, gik vi videre til Den Store Basar (Kapali Carsi), som er et af de største overdækkede markeder i verden med mere end 58 gader og over 1200 forretninger. Ved indgangen af Basar’en står der at den er opført år 1461, så det er en ældre sag. Her kan man købe alt og alle de handlende er meget påtrængende med at ville sælge deres varer. Det bærer tydelig præg af at det mest er salg til turister der foregår her og ikke så meget til de lokale. Vi fik lidt frokost inde midt i Basaren, hvor der var meget varmt og gik derefter tilbage til hotellet.
Basilika-Cisternen (Yerebatan Sarnici)
Basilika-Cisternen (Yerebatan Sarnici)
Basilika-Cisternen
Basilika-Cisternen
Basilika-Cisternen
Basilika-Cisternen
Basilika-Cisternen
Basilika-Cisternen
Basilika-Cisternen
Basilika-Cisternen
Basilika-Cisternen
Basilika-Cisternen
Park ved Basilika-Cisternen
Park ved Basilika-Cisternen
Park ved Basilika-Cisternen
Park ved Basilika-Cisternen
På vej til Den Store Basar (Kapali Carsi)
På vej til Den Store Basar (Kapali Carsi)
På vej til Den Store Basar (Kapali Carsi)
På vej til Den Store Basar (Kapali Carsi)
Den Store Basar (Kapali Carsi)
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Den Store Basar
Gaden ved Hotel Ilkay
2010: (her vælges de dage du vil se)
Dag 1+2+3
Her er du -->Dag 4+5 Dag 6+7+8