Klik her for kort over Italien (klikbart)

Vi har besøgt Italien, i årene 2000, 2001 , 2003 og 2005.

2000:

Første gang i 2000 var ved Garda søen, på en campingplads der hedder "Bella Italia". Vi var på vej hjem fra Kroatien og Slovenien, men havde fået det til at passe med at vi kunne se EM finalen i fodbold mellem Italien og Frankrig. Vi tænkte at det kunne være sjovt at opleve italienerne gå amok, når de nu vandt EM, men ak sådan gik det som nogen ved jo ikke. Men vi fik en sjov oplevelse alligevel blandt tyskere, danskere, italienere, svenskere og franskmænd (ikke ret mange). Det var lidt underligt, for det var en meget populær sejr til Frankrig på trods af Italiens "hjemmebane" her ved Garda søen. Campingpladsen er en typisk "superplads" med alt, dvs. gode indkøbsmuligheder, swimmingpools, gode sanitære forhold og selvfølgelig Garda søen. Men når man kommer fra Kroatien med rigtigt lækkert vand og meget plads på campingpladserne, er det ikke lige sagen at komme til en kæmpe superorganiseret plads (med alt for mange danskere, der tror at Garda søen er det eneste sted man kan opholde sig).
Stranden ved Gardasøen Campingpladsen ved Gardasøen

2001:

Anden gang vi overnattede i Italien var også på vej hjem fra Kroatien (2001). Vi var kørt ned til det sydligste af Kroatien og sejlede fra Dubrovnik til Bari i det sydlige Italien. På vej op gennem Italien skulle vi finde en campingplads mellem Ancona og Rimini. Vi havde i vores ADAC bog fundet 2-3 pladser som var ok, men alle var enten middagslukket eller helt fyldt op (optaget), så vi måtte finde en nødplan. Planen gik ud på at finde en eller anden form for campingplads tæt på Fano, for vi orkede ikke at køre mere i varmen. Efter godt 1 times søgen, fandt vi en plads hvor vi kom til at ligge inde mellem nogle fastliggere, som havde blomsterhave osv. men vi var ligeglade, for vi skulle blot overnatte og derefter videre. Vi nåede at få en lækker strandtur inden vi skulle lave mad, der var kun omkring 300 m til stranden.
PS: Det vi betalte for at bo på pladsen gik vist lige i lommen på manden i receptionen - vi fik ingen bon!

Oplysninger om Camping Metauro

2003:

I 2003 kom vi til Bari med færgen fra Bar i Montenegro. Vi boede på campingpladsen "Camping Sea World" lidt syd for Bari. For 2 overnatninger med strøm kostede det 386 kr.

Lidt billeder fra området ved campingpladsen:

Unge franskmænd ligger i deres soveposer. Stranden ved campingpladsen. Sang og dans med DJ Bobo "Chihuahua". Eftermiddagshygge i skyggen.
Unge franskmænd ligger i deres soveposer Stranden ved campingpladsen Sang og dans med DJ Bobo Eftermiddagshygge i skyggen

Fra Bari kørte vi videre nordpå mod vores næste mål Firenze. Vi kørte ad Autostradaen forbi Napoli og Rom. Her er lidt billeder fra turen, taget mens vi kørte:

Autostrada mellem Bari og Napoli. Det var et landbrugsområde. Udsigten var mange steder meget flot.
Autostrada mellem Bari og Napoli Det var et landbrugsområde Udsigten var mange steder meget flot

Vel ankommet til Firenze fandt vi vores bestemmelsessted "Camping Internazionale Firenze", en god men dyr plads. Vi gav 714 kr. for 2 overnatninger! ikke lige de priser vi var vant til i Montenegro, hvor vi kom fra. I Montenegro gav vi samme pris for 3 overnatninger i et hus med udsigt over Kotor bugten. Næste dag kørte vi til Siena for at opleve denne smukke by. Her er lidt billeder fra turen:

Mangia-tårnet er 102 m højt. Piazza del Campo. Mere "Piazza del Campo".
Mangia-tårnet er 102 m højt blev påbegyndt 1325 og færdiggjort 1348 Piazza del Campo Den store 'Piazza del Campo'

Del af Katedralen. Smal gammel gade. "Piazza del Campo" mod Mangia-tårnet.
Del af Katedralen Smal gammel gade 'Piazza del Campo' mod Mangia-tårnet

Dejligt vejr på "Piazza del Campo". San Domenico kirken. De stejle gader.
Dejligt vejr på 'Piazza del Campo' San Domenico kirken De stejle gader

Da vi var kommet tilbage fra Siena, tog vi os et lille hvil på campingpladsen.

Siesta på "Camping Internazionale Firenze".
Siesta på 'Camping Internazionale Firenze'

Sent på eftermiddagen, da temperaturen var faldet til under 35 C°, tog vi bussen ind til Firenze. Her er lidt billeder fra turen:

Ponte Vecchio fra 1345. Firenzes vartegn Domkirken Santa Maria del Fiore. Domkirken. Udsigt fra Ponte Vecchio.
Ponte Vecchio fra 1345 Firenzes vartegn Domkirken Santa Maria del Fiore Domkirken Udsigt fra Ponte Vecchio

Den næste dag fortsatte vi nordpå og passerede på vores vej Alperne med det 2469 m høje St. Bernard pas. Her er lidt billeder:

Alperne nærmer sig. Der er ikke meget trafik. Tæt på Aosta. En af fruens mange borge.
Alperne nærmer sig Der er ikke meget trafik Tæt på Aosta En af fruens mange borge

Sne på Alperne først i juli. Der er ikke meget vegetation tilbage. Vejarbejde i højderne.
Sne på Alperne først i juli Der er ikke meget vegetation tilbage Vejarbejde i højderne