Vi har besøgt Ungarn i 1996, 1999 (klik for at se det) og i 2010.

Her kommer beretningen fra vores besøg i Budapest september 2010.

2010: (her vælges de dage du vil se)                    Dag 1+2         Dag 3+4         Her er du -->Dag 5+6         Dag 7

Klik her for at læse hvad vi så dag 5+6

Her kommer en kort beskrivelse af vores tur, dag for dag i tekst og billeder. Hvis du er interesseret i en mere deltajeret beskrivelse, så se her:

Dagbog fra turen                  Turens samlede pris

Lørdag d. 11-9:

Lørdag d. 11-9-2010: Så er det endelig Race day! Væggeuret ringede kl. 4:15, taxa’en var bestilt til kl. 5:45 og så var det bare med at komme op og gøre sig klar. Alle tre var klar, da den igen ”sort” taxa kom og hentede os (pris 5000 forint = 138 kr.). Vi blev i silende regnvejr kørt til startområdet, men da mange af vejene var spærret, blev vi sat af oppe på broen, så vi måtte i det dårlige vejr gå hele vejen til startområdet. Kai skulle ned til skiftezonen hvor cyklen stod og placere alle de andre ting han skulle bruge i.f.m. løbet. (cykelsko, løbesko, cykelhjælm, løbebælte, solbriller, o.s.v.). Det var virkelig en klam omgang at klargøre i dette vejr. Der var store vandpytter alle steder i skiftezonen og meget mudder. Kai fik gjort det hele klar og kom tilbage til Fru. Kruse & Lisbeth med våddragt, badehætte og svømmebriller. Han fik våddragten på og derefter skulle skiftetøjet afleveres i et telt, hvor de satte en label på med startnummer, så det var nemt at finde igen. Det tog meget lang tid at aflevere tøjet, så Kai var først klar ca. 5-10 minutter før svømmestart.

Racet:
Vi blev kort før start ledt hen til pontonen, hvor vi skulle starte. Vi satte os ned og fik lige stukket fødderne i det kolde vand, som officielt skulle være ca. 16 grader, men andre sagde omkring 14 grader. Koldt var det i hvert tilfælde. Et minut før start skulle vi hoppe i vandet og starten gik med én hånd på pontonen. Jeg ventede et øjeblik med at svømme i starten, for ikke at komme i slåskamp fra starten. Jeg lå selvfølgelig i den bagerste del, men hellere det end få et dårligt VM fra starten. Det var en pæn lang løbetur fra vi kom op af Donau og til skiftezonen, så der var ikke så meget vand tilbage i våddragten, den var derfor ikke nem at få af. Cykelturen gik efter de dårlige vejrforhold rigtig godt, så hvis vi ikke skulle have løbet omkring 400 meter med cyklen i skiftezonen, havde jeg nok ligget på omkring 34-35 km/t som gennemsnit, helt sikkert det hurtigste jeg nogensinde har kørt 20 km på. Skiftet fra cykel til løb var ok, men den lange løbetur gennem mudderet med cyklen havde tæret lidt på kræfterne. Løbeturen forløb fint set i forhold til min ikke optimale forberedelse p.g.a. min achillessene skade. Kort før målet på Kædebroen stod Lisbeth med et lille Dannebrogsflag, som jeg kunne løbe i mål med – herligt! På trods af de dårlige odds, havde jeg et godt løb, uden at mærke noget til skaden og jeg forbedrede min tid fra VM i Hamburg for 3 år siden med ca. 3 minutter. Den officielle tid var 01:26:07.

Da jeg var kommet i mål blev jeg fotograferet, fik lidt vand, frugt og et tæppe for at holde varmen. Det var igen begyndt at regne. Jeg gik over til Fru Kruse og Lisbeth for at snakke lidt med dem, inden jeg tog båden tilbage til startområdet. Men igen var den ungarske organisation ikke særlig god, så vi stod masser af atleter og frøs, inden vi langt om længe kom med båden. Da vi kom tilbage til skiftezonen, ville jeg lige hente rygsækken, der hvor vi skulle aflevere skiftetøjet, men igen var organisationen fuldstændig ude af drift. Det tog mig næsten 1 time at få min rygsæk og det endte med at jeg selv hentede den, da de unge mennesker,som skulle gøre det, slet ikke var deres opgave voksen – hvilke skandale. Ikke nok med det men samtidig regnede det så meget, så alle blev fuldstændig gennemblødt, mens de stod og ventede på deres tøj, hvis de ikke var det i forvejen. Da jeg endelig havde fået udleveret mit tøj gik jeg ned til cyklen og fik samlet alle mine ting i rygsækken, returnerede derefter til udgangen af skiftezonen gennem vand og mudder. Jeg måtte gå den første ½ km med cyklen (i Look cykelsko), inden jeg kom op på broen ved skiftezonen. Derefter cyklede jeg tilbage til hotellet via fortov, Undergrundsstationer og andre umulige steder. Jeg forstår godt at alle vi har mødt hernede, roser København for at være en god by at cykle i, for dette er ikke et sted for cyklister! Da jeg kom hjem til hotellet, sad mine supportere (fru Kruse & Lisbeth) og forsøgte at få varmen efter den kolde og våde tur. Vi fik lidt frokost på værelset og derefter en lille eftermiddagslur. Derefter lidt dagbogsskriveri, mail og endelig gik vi ud og spiste ved 19:30-tiden.

Billeder fra dag 5 i Budapest:

Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet

Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Cykelruten

Cykel- og løberuten Cykel- og løberuten Nye huse ved Donau Lágymányosi broen Donau

Målområdet ved Kædebroen Kai løber i mål Kai i mål En glad dansker En glad dansker

Billeder fra Marathon-Photos:

Kai kommer op fra Donau efter svømmeturen Kai gir den gas på cykelturen Kai på vej mod mål Næsten i mål En glad dansker

Afgang med båden tilbage til Startområdet Afgang med båden tilbage til Startområdet Der tørres tøj Hotelværelset Der tørres tøj

Kai løber i mål:

Start video og se Kai løbe i mål.

Søndag d. 12-9:

Søndag d. 12-9-2010: Efter morgenmaden tog vi til Rudas Fürdö, som er et af mange kurbade i Budapest. Badet ligger på Buda-siden ved Elisabeth-broen lige nedenfor Gellért bjerget. Det er et af de ældste bade oprindelig fra 1550. Det er skønt at slænge sig i de varme kilder, specielt dagen efter et triathlon VM stævne. Det nyrestaurerede thermalbad, med vægge af kampesten og smykket med flotte fontæner og statuer, er en dejlig oplevelse. Det store hovedbassin ligger under en smuk hvælving, hvor der udenom er fire mindre bassiner med rindende vand fra undergrunden med forskellig temperatur (28, 30, 33 & 42 grader). Her lever den ungarske badekultur, hvor de lokale hænger ud.

Link til nogle af de mange bade i Budapest:

Da vi kom ud af badet gik vi de få meter til promenaden langs Donau og så på de mange triathleter der passerede, i dag var det den Olympiske distance der blev konkurreret i. Vi tog derefter tilbage til Pest-siden for at kikke lidt på Synagogen, som er Europas største. Her fik vi en rundvisning først inde i Synagogen, derefter på ”Museet for Jødisk Historie og Religion” og sluttelig udenfor ved mindesmærket ”Sølvtræet”, hvis blade bærer navne på jødiske ofre i tyske kz-lejre og ungarske ghettoer. Det var meget interessant og samtidig rystende at hører historien. Senere på eftermiddagen fik jeg skilt cyklen ad og placeret den i cykeltasken. Det er jo desværre snart tid til at vi igen skal hjemad. Om aftenen var vi til afslutnings ceremoni for VM Triathlon. Det var igen, som til åbnings ceremonien super dejligt vejr, så stemningen var rigtig god. Det gode orkester, den fine stemning og det gode vejr gjorde at det var en super dejlig aften. Højdepunktet ved præmieoverrækkelsen var, da den mandlige vinder af 80 år og ældre klassen lavede sit eget show. Han var bare fantastisk, tænk sig at kunne lave det han gjorde i den alder. Jeg må tilstå at tårerne løb ned af mine kinder, da han optrådte. Men også mange af de mange handicappede fik rigtigt stort bifald. Da der blev budt op til dans, listede vi af sted over Petöfi-broen for at se Budapest og broerne med lys på. Derefter tog vi med sporvogn nr. 6 tilbage til hotellet.

Billeder fra dag 6 i Budapest:

Elisabeth broen Borgpaladset Her boede en hjemløs Triathleter ved Elisabeth broen Szabadság broen
Elisabeth broen Borgpaladset hjemløs Triathleter Szabadság broen

Vand fra Gellért bjerget Kirke ved Elisabeth broen Ved Elisabeth broen Gågaden Synagogen

Sølvtræet ved Synagogen Synagogen Synagogen Synagogen Synagogen
Sølvtræet Synagogen Synagogen Synagogen Synagogen

Synagogen Sølvtræet ved Synagogen Mindestavle for de faldne "Blad" fra Sølvtræet Kai ordner raceren
Synagogen Sølvtræet ved Synagogen Mindestavle "Blad" fra Sølvtræet Kai ordner raceren

Kai ordner raceren Der tørres tøj Der pakkes sammen Der tørres tøj Så er raceren klar
Kai ordner raceren Der tørres tøj Der pakkes sammen Der tørres tøj  Så er raceren klar