Vi har besøgt Ungarn i 1996, 1999 (klik for at se det) og i 2010.

Her kommer beretningen fra vores besøg i Budapest september 2010.

2010: (her vælges de dage du vil se)                    Dag 1+2         Her er du -->Dag 3+4         Dag 5+6         Dag 7

Klik her for at læse hvad vi så dag 3+4

Her kommer en kort beskrivelse af vores tur, dag for dag i tekst og billeder. Hvis du er interesseret i en mere deltajeret beskrivelse, så se her:

Dagbog fra turen                  Turens samlede pris

Torsdag d. 9-9:

Efter morgenmaden tog vi med bus, sporvogn og metro til Gellért bjerget. Det sidste stykke vi kørte med bus nr. 27, var op ad nogle meget stejle og smalle veje. Fra busholdepladsen var der stadig et stykke at gå og det var lidt hårdt for fru. Kruse at gå opad. Vi var så heldige at det lige klarede op i vejret, så der endda var sol og lidt blå himmel. Vi stod længe og nød den flotte udsigt over Budapest. Derefter gik vi hen til statuen, som symboliserer afslutningen af 2. verdenskrig. Damen med fredspalmen. Vi returnerede til vores udgangspunkt for foden af Gellért bjerget med samme bus og gik derefter til stævnepladsen, men den lå lidt længere væk end vi troede. Kai fik med lidt besvær registreret og derefter var det tid for lidt mad på stævneområdet. Hjemturen til hotellet var meget besværlig, fordi mange af bus- og sporvogns ruterne var omlagt eller indstillet på grund af Triathlonstævnet.
Om aftenen var vi til Åbningsceremoni og nationernes indmarch i rigtig dejligt vejr. Kai bar stolt Dannebrog, mens en lille dreng gik med et skilt med teksten ”Denmark”. De gik ind til musik fra Metallica – fedt. Næsten alle landene fik spillet noget kendt musik fra deres land. Der var en rigtig god stemning, med dans og musik. Selvfølgelig var der også de obligatoriske taler af forskellige prominente personer. Derefter var der pastaparty. Det tog Lisbeth og mig omkring 40 minutter at hente maden, så lange var køerne, det er den måde ungarerne arrangere dette VM på. Vi kom til at sidde og spise sammen med nogle australiere, som vi snakkede rigtig godt med. Det viste sig at en af dem havde Mary’s (kronprinsessen’s) storesøster, som spinning instruktør sjovt sammentræf.

Billeder fra dag 3 i Budapest:

Udsigt fra Gellért bjerget Udsigt fra Gellért bjerget Udsigt fra Gellért bjerget Udsigt fra Gellért bjerget Damen med fredspalmen

Udsigt fra Gellért bjerget Damen med fredspalmen Damen med fredspalmen Gellért bjerget Damen med fredspalmen

Udsigt fra Gellért bjerget Udsigt fra Gellért bjerget Udsigt fra Gellért bjerget Gellért bjerget Gellért bjerget

Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Kai registrerer
Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Registrering

Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet

Metro station Kai trimmer raceren Åbningsceremoni Åbningsceremoni Åbningsceremoni

Indmarch Kai bærer Dannebrog Kai bærer Dannebrog Kai bærer Dannebrog Åbningsceremoni

Åbningsceremoni Åbningsceremoni Åbningsceremoni Pastaparty Pastaparty

Fredag d. 10-9:

Efter morgenmaden tog vi med bus 7 (i pis øs regnvejr) til Elisabethbroen og derefter med sporvogn 2 til Parlamentet. Lige overfor parlamentet ligger Etnografisk Museum, som vi besøgte. Desværre var en stor del af udstillingen ikke oversat til engelsk, så derfor lidt vanskeligt at forstå beskrivelserne. Der var også lavet en særudstilling om Finland og finnerne, som lignede det vi ved om Finland. Finsk er jo den nærmeste sprogstamme til Ungarsk, så derfor nok denne udstilling. Efter besøget på Etnografisk Museum fik vi lidt at spise, inden vi kørte tilbage til hotellet. I dag skulle Kai ud til startstedet og sætte cyklen op og da man ikke måtte tage cykel med i hverken bus, sporvogn eller metro, var der ingen anden uvej i det dårlige vejr, end at tage en taxa. Det blev dog en lidt ”sort” taxa, da alle de officielle var optaget (pris 5000 forint = 138 kr.). Lisbeth og jeg (+ cyklen) kørte med taxa’en ud til startstedet og i silende regnvejr fik Kai sat cyklen op. Vi havde taget Kai’s våddragt med, da der var mulighed for at træne lidt i Donau, men da det var et forfærdeligt vejr, valgte Kai ikke at svømme. Vi kom fint retur fra startstedet til vores hotel og vi slappede af inden vi gik ud og spise. Vi spiste et sted vi havde udset os et par dage i forvejen, det var rigtig godt, men lidt dyrere end vi er vant til (ca. 400 kr. incl. Vin).

Billeder fra dag 4 i Budapest:

Hotelværelset Etnografisk Museum Etnografisk Museum Etnografisk Museum Etnografisk Museum