Vi har været i Tyrkiet i 2009 og 2010. I 2010 var vi i Istanbul og det er en af de mest interessante og spændende byer vi har besøgt. Overalt var der gæstfrihed og samtidig meget store kulturelle oplevelser samlet på et ganske lille område.
I 2009 var vi på gennemrejse fra Bulgarien til Serbien.
2009:   Var vi på gennemrejse fra Bulgarien til Serbien, se beskrivelse her.         Klik her for kort over Tyrkiet

2010: (her vælges de dage du vil se)                    Dag 1+2+3         Dag 4+5        Her er du -->Dag 6+7+8

Klik her for at læse hvad vi så dag 6+7+8

Vi besøgte Istanbul fra d. 13. - 20. Juli. Vi havde 2 mål med turen: 1) Opleve så meget af Istanbul som muligt på en uge og samtidig nyde ferien. 2) Jeg skulle deltage i en event, hvor man svømmer over Bosphorus Strædet (6,5 km) fra Asien til Europa. Det eneste sted i verden hvor man kan svømme fra en verdensdel til en anden.
Her kommer en kort beskrivelse af vores tur, dag for dag og i billeder. Hvis du er interesseret i en mere deltajeret beskrivelse, så se her:
Dagbog fra turen                  Turens samlede pris

Klik her for at læse om ideen til Bosphorus swim

Klik her for at læse om hvordan man kvalificerede sig som udlænding

Søndag d. 18-7:

Så blev det endelig konkurrencedag. Dagen hvor jeg skulle svømme over Bosphorus Strædet fra Asien til Europa (6,5 km) på maksimalt 2 timer!
Jeg havde fået arrangeret morgenmad allerede fra kl. 6.30, således at vi (Lisbeth & jeg) kunne nå at få morgenmad inden vi skulle med en Taxa til mål området, hvor jeg skulle checke in kl. 8.00. Det gik hurtigt med at få adgangskort og derefter skulle jeg over i den lukkede del af området, hvor kun athleterne måtte komme ind. Her fik hver deltager en taske som indeholdt et stort flot håndklæde, en T-shirt og en badehætte med deltagernummeret. Ved 10.30 tiden blev vi sejlet ud til startstedet.Det var delt op således at de 817 deltagere blev fordelt på 2 både og sejlet ud til startstedet på den asiatiske side af Bosphorus Strædet. Vi blev derefter startet i 2 heat med de unge (under 40 år) i første heat og vi gamle i 2. heat. Jeg havde været meget spændt på starten, da vi skulle starte ca. 1 m oppe på en ponton og 400 deltagere, som starter samtidig, giver lidt panik i starten. Men det vigtigste var at komme af sted, inden der var en eller anden der hoppede ned i mig. Starten gik heldigvis fint for mig, det eneste jeg glemte var at starte uret, men det gjorde jeg efter ca. 2 minutters svømning. Jeg havde mens vi stod og ventede ved båden snakket med forskellige mennesker. Den ene jeg snakkede med var fra Moldova, men da han kun kunne russisk og tyrkisk, var der en tyrkisk dame som oversatte for os. Hun fortalte mig også at hvis jeg under svømmeturen mærkede at vandet pludselig blev koldt, skulle jeg straks ændre retning, fordi det kolde vand indikerede at der var modstrøm. En andet tips hun kom med var at jeg under ingen omstændigheder måtte komme for tæt på den lille ø der var kort før mål, hvis jeg kom indenfor 100 meters afstand fra øen, ville jeg ikke have nogen chance for at komme i mål p.g.a. den stærke modstrøm. Jeg havde på forhånd lavet mig et tidsskema, så jeg havde en chance for undervejs at se om jeg lå inden for de 2 timers svømning, som var den maximale tid man måtte bruge. Mine målepunkter var nogle både, som efter sigende skulle ligge fast og så passage af Fatih Sultan Mehmet broen, men jeg så ikke nogen både som jeg kunne bruge som målepunkt, så det eneste punkt var broen, som jeg havde forventet at være ved efter 25 minutter, men jeg var der allerede efter 15 minutter, så det gik vist stærkt. 2 dage før svømmestævnet havde vi været på Bosphorus cruise og der havde jeg, med lidt skræk i livet, set at strømmen flere steder var meget kraftig, så det var bare om at fornemme hvor der var med og hvor der var modstrøm. Svømmeturen gik meget fint bortset fra lidt krampe i begge ben omkring midt på distancen, men til min glæde var jeg ikke den eneste. En del andre lå stille i vandet eller svømmede rygsvømning for at mindske kramperne, jeg bed smerten i mig og klarede det uden at stoppe. Som sagt gik svømmeturen godt, men pludselig ser jeg ud af øjenkrogen at dem jeg har ligget og svømmet sammen med, svømmer tilbage, næsten samme vej som vi er kommet! Jeg svømmer lidt bryst for bedre at kunne orientere mig og til min skræk opdager jeg at vi er svømmet for langt. Det er utroligt vanskeligt at orientere sig i Bosphorus Strædet, som er mellem 700 m og 2,5 km bred. Vi er næsten henne ved den anden bro der går fra Asien til Europa (Bosphorus broen) og jeg driver nu på trods af brystsvømningen baglæns (p.g.a. den stærke strøm). Nu er der kun et at gøre og det er fuld damp på crawl’en også med benene, som nu heldigvis ikke kramper. Både strømmen og nu også lidt bølger er imod, men det lykkedes at komme tæt på kysten, men da opdager jeg at det er det forkerte punkt jeg har svømmet imod, det er VIP området som ligger tættest på broen, så jeg skal desværre kæmpe lidt endnu, inden der står en dame og vinker at jeg skal rundt om en bøje inden jeg kan komme ind til mål. Jeg kommer vinkelret ind til mål og mangler blot omkring 10 meter før jeg er i mål. Men det tager over 1 minut! Modstrømmen er her meget kraftig. En del af deltagerne ligger 50-100 meter fra mål og kommer aldrig i mål p.g.a. den stærke strøm. Men endelig i mål og jeg ser på uret 1:06, det kan da ikke være rigtig. Kort efter får jeg min officielle tid 1:08:07 og jeg havde forventet at være omkring 2 timer om det – wow! Omkring 7 km på 1:08:07 det er bare for vildt! Det tror jeg ikke jeg vil opleve igen. Facts om svømningen:

Status på svømmere der gennemførte:
Yngste deltager = 15 år ROBBEY ORTH fra USA i tiden 0:53:03
Ældste deltager = 80 år LEVENT AKSUT fra Tyrkiet i tiden 1:50:23
Hurtigste mand = 17 år HASAN EMRE MUSLUOGLU fra Tyrkiet i tiden 0:41:20
Hurtigste dame = 19 år MARIYA ZLATKOVA fra Bulgarien i tiden 0:44:52

817 deltagere var på startlisten, 561 fuldførte, 256 deltagere udgik (31%). Der var deltagere fra i alt 27 forskellige lande. Her er en oversigt over hvor mange der deltog pr. land:

Tyrkiet451Grækenland6Australien3Rusland2Slovakiet1
Storbritanien22Rumænien5Belgien2SingaporeMoldova1
USA17Italien4Ireland2Østrig1Polen1
Holland10Spanien3Jordan2Schweitz1
Bulgarien8Syd Afrika3Tyskland2Malta1
Frankrig6Tjekkiet3Danmark2Abu Dhabi1

PS: Den anden der var angivet som dansker, var sandsynligvis fra Tjekkiet.

Jeg svømme de 6,5 km (måske nærmere 7) på 1:08:07 og blev overall nr. 286. I aldersgruppe 51-60 år blev jeg nr. 21 ud af 49 deltagere.

Lidt info om Bosphorus:

31 km lang, 0,7 – 2,5 km bred, gennemsnitsdybde 50 m, 110 m det dybeste sted vi svømmede, overfladestrøm på grund af at Sortehavet ligger 24 cm højere end Marmara havet, der er en modsat strøm ved bunden som løber ud i Sortehavet med samme enorme kraft, der sejler omkring 55.000 skibe gennem Bosphorus Strædet pr. år.

Klik her for at se videoer fra "Bosphorus Swim Competitions's" hjemmeside

Beviset på at jeg nu er certificeret "Cross-Continental Swimmer" Min "Application form" som var forudsætningen for at deltage. Tak til min læge Torben Halberg og Morten Kjær fra Dansk Svømmeunion.
Certificeret "Cross-Continental Swimmer" Min "Application form"

Billeder fra dag 6 i Istanbul:

Kai henter sine taske med chip, badehætte og håndklæde Stævneområdet Kai undersøger taskeindholdet Kai er klar Stævneområdet

Stævneområdet Stævneområdet Kai i stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet

Stævneområdet Kai prøver badehætten Stævneområdet Stævneområdet Kai på vej ned til båd nr. 2
Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet

Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Båd nr. 2 som Kai sejlede ud til starten med Båd nr. 2
Stævneområdet Stævneområdet Stævneområdet Båd nr. 2 Båd nr. 2

Båd nr. 2 sejler ud til starten Svømmere kort før mål hvor der er kraftig modstrøm Målområdet hvor der var kraftig modstrøm Lena spejder efter Kai og delfinerne Svømmere efter turen fra Asien til Europa
Båd nr. 2 Svømmere på vej mod mål Målområdet hvor der var kraftig modstrøm Lena spejder efter Kai og delfinerne Svømmere efter turen fra Asien til Europa

Kort før mål,
meget kraftig modstrøm
Kai er glad og lidt stolt
over at have klaret svømmeturen
Kort før mål, meget kraftig modstrøm Kai efter svømmeturen

Her lidt billeder fra Bosphorus Swim Competition's hjemmeside:

Før starten:

De forskellige hold viser sig frem for fotografen Her The Sisterhood med påhæng Publikum ved målområdet The Sisterhood
Målområder og Bosphorus broen bag ved
De forskellige hold viser sig frem for fotografen The Sisterhood Publikum ved målområdet The Sisterhood Målområder og Bosphorus broen bag ved

Svømmeruten fra Asien til Europa, i alt minimum 6,5 km:

Se svømmeruten her
Svømmeruten

Starten:

Klar til start Klar til start Klar til start Start! Starten er gået - der kæmpes om pladserne
Klar til start Klar til start Klar til start Start! Starten er gået

Der kæmpes om pladserne kort efter start Starten set med fugleperspektiv

Svømmeturen:

Enlig svømmer i Bosphorus En af bøjerne tæt på mål Svømmere ved Fatih Sultan Mehmet broen Svømmere ved Fatih Sultan Mehmet broen

Målområdet:

Svømmer ved målområdet Svømmere kort før mål hvor der er kraftig modstrøm Endelig i mål De sidste vanskelige centimeter før mål Svømmer kommer op af vandet efter turen fra Asien til Europa
Svømmer ved målområdet målområdet hvor der var kraftig modstrøm Endelig i mål Næsten i mål Svømmere efter turen fra Asien til Europa

Mandag d. 19-7:

Vi ville i dag besøge den ægyptiske basar, men på vejen dertil kom vi forbi den banegård hvor Orientekspressen havde endestation på den europæiske side af Bosporus. Ikke langt derfra ligger Den ægyptiske Basar, Mirsir Çarsisi, der især er berømt for sine krydderier. Men inden vi nåede basaren var vi lige inde og se den flotte Yeni Moskeen (Den nye Moskee), som blev færdigbygget i 1642-93. Udvendig er Moskeen karakteristisk ved den store sorte kuppel og de to slanke minareter (tårne). Den ægyptiske Basar ligger i umiddelbar nærhed af Galata-broen, der krydser Det gyldne Horn, og hvorfra vi sejlede på vores Bosphorus Cruise. Den ægyptiske Basar er et mere behageligt sted at shoppe end Den Store Basar, her er sælgerne ikke nær så påtrængende, men derimod ligefrem venlige. Fra Basaren gik vi videre af nogle små meget spændende handelsgader på vej mod Süleymaniye-Komplekset. Desværre viste det sig at Süleymaniye-Komplekset var ved at blive restaureret, så det var kun Kirkegården vi kunne komme til at se. Vi gik derfor videre i varmen gennem nogle meget gamle gader med træhuse og mange af bygningerne var i dårlig stand. Vi fandt heldigvis en sporvogn, så vi kunne komme lidt lettere hjem til hotellet, hvor vi alle fire faldt om på vores senge. Vi skulle lige samle kræfter til, at vi senere skulle sige farvel til Istanbul på en god restaurant. Inden det blev spisetid, skulle vi også lige have pakket sammen, inden hjemrejsen den følgende dag.

Billeder fra dag 7 i Istanbul:

Banegården tæt ved havnen Damp lokomotiv ved banegården På vej mod Yeni Moskeen Fodgængertunnel ved Galata broen Yeni Moskeen
Banegården ved tæt ved havnen Damp lokomotiv ved banegården På vej mod Yeni Moskeen Fodgængertunnel ved Galata broen Yeni Moskeen

Yeni Moskeen Gadehandel Udsigt ved Galata broen Udsigt ved Galata broen Yeni Moskeen

Yeni Moskeen Yeni Moskeen Yeni Moskeen Yeni Moskeen På vej mod Den ægyptiske Basar
Yeni Moskeen Yeni Moskeen Yeni Moskeen Yeni Moskeen Den ægyptiske Basar

På vej mod Den ægyptiske Basar På vej mod Den ægyptiske Basar Den ægyptiske Basar, Mirsir Çarsisi Den ægyptiske Basar Den ægyptiske Basar

Gammelt træhus Flot tøj Toilet med blomster og musik Kirkegård i Süleymaniye-Komplekset Kirkegård i Süleymaniye-Komplekset

Kirkegård i Süleymaniye-Komplekset Kirkegård i Süleymaniye-Komplekset Kirkegård i Süleymaniye-Komplekset Kirkegård i Süleymaniye-Komplekset Gamle træhuse

Gamle og nye træhuse Gamle træhuse Nye træhuse Frugthandler Frugthandler & tehandler

Tirsdag d. 20-7:

Efter morgenmaden fik vi pakket det sidste og gik ned med vores bagage. Vi sad derefter ved receptionen og ventede på vores minibus, der skulle hente os. Men da den ikke var kommet til det aftalte tidspunkt, ringede Kai til selskabet og de forklarede at bussen var på vej. Det viste sig at være en personbil og ikke en bus, som chaufføren hævdede var gået i stykker. Det lykkedes os at få alle kufferter, tasker og personer med og vi kom rettidigt til lufthavnen og kom godt af sted mod København, hvor vores privatchauffør, Jimi hentede os.
Vi syntes alle 4 at det havde været en spændende og oplevelsesrig tur til et land med meget flinke og hjælpsomme mennesker.