Klik her for kort over Østrig (klikbart)

Vi har været i Østrig en del gange gange. Her nævnes nogle af dem. Men først lidt om EM Sprint Triathlon i Kitzbühel i juni 2014.

Kitzbühel 2014

Første år var 1999 hvor vi boede i Laxenburg i den sydlige del af Wien. Det var en dejlig rolig plads og den service vi fik var helt i top. Da vi i receptionen spurgte om hvordan vi nemmest kom til Wien, fik vi stakkevis af kort samt anden information. Endelig fik vi et lille foredrag om hvad man skulle se i Wien og hvilke busser og tog vi skulle tage.

Oplysninger om Campingpladsen "Camping Schloss Laxenburg"

De følgende 3 år 2000 - 2002 har vi på vej til Kroatien boet på en plads der hedder "Camping Ferienpark Lieseregg". Pladsen ligger ved byen Seeboden i vestenden af Millstätter See. Pladsen er virkelig god med velfungerende og rene sanitære anlæg samt swimmingpools. De omkringliggende bjerge er også meget smukke og der er ved bjerget Goldech en svævebane, som fører helt op til toppen (2050 meters højde). Herfra er der i klart vejr en ubeskrivelig udsigt. Både I 2000 hvor vi havde 4 overnatninger og 2001 hvor vi var der i 3 dage, havde vi dejligt vejr med masser af solskin og 25 - 30°c. Men i 2002 oplevede vi et helt anderledes vejr. Da vi ankom var det trykkende og lummert vejr og mens vi var ved at slå teltet op, begyndte der pludselig at komme nogle meget kraftige vindstød, så vi skyndte os at få stillet teltet op, gjort sovegrejet klar og få lavet mad. Kort tid efter at vi var gået i gang med at spise begyndte det pludselig at hagle. Det haglede meget kraftigt, så min søn og jeg løb ud til bilen for at hente en presenning, som vi ville lægge over teltet, så det ikke blev ødelagt. Det var ikke sjovt at løbe rundt i haglvejr i shorts og t-shirts, mens haglene slog ned om ørene på en. Det var også en meget hård kamp at få presenningen til at blive liggende over teltet. Uvejret varede 1 - 1½ time og det føltes som meget lang tid. Det sidste stykke tid sad børnene og jeg inde i bilen med tæpper over os, mens fruen sad i teltet og drak det sidste af vinen. Da uvejret var ovre gik jeg rundt på pladsen og fotograferede uvejrets omfang. En del af pladsen var blevet helt oversvømmet, så 4 - 5 campingvogne og telte måtte flyttes. En tysker gik rundt i weaders for at redde deres ting, det var temmelig dramatisk.

Billeder fra 2000-turen:

Millstätter See Mere Millstätter See Poolen på "Camping Ferienpark Lieseregg" Svævebanen til Goldech
Millstätter See, fra vores tur rundt om søen Millstätter See, fra vores tur rundt om søen Poolen på "Camping Ferienpark Lieseregg" Svævebanen til Goldech

Billeder fra Goldech (2000):

Flot udsigt fra Goldech Gyngetur med svævebanen View ud over byen Spittal Udsigt mod Tauern

Fotoperle fra Goldech Paraglider Toppen af Goldech i 2142 m´s højde Nabovejen på campingpladsen
Fotoperle fra Goldech Paraglider over Goldech Toppen af Goldech i 2142 ms højde Nabovejen på campingpladsen

Her er lidt billeder fra uvejret (2002):

Haglvejr.Mere hagl.Oversvømmelse.Store hagl.
Haglvejr i Østrig Haglvejr i Østrig Oversvømmelse på Campingpladsen Store hagl som endnu ikke er smeltet helt

I 2002 boede vi på tilbagevejen fra Kroatien i Zell am See på pladsen "Zeecamp". Pladsen ligger i fantastiske omgivelser lige ud til Zell am See og med et flot view over mod bjergene med Kitzsteinhorn (3203 m højt). Som udgangspunkt til Østrigs højeste bjerg "Grossglockner" (3797 m) og Grossglockner Hochalpenstrasse er pladsen perfekt. Der er 62 km til det bedste udsigtspunkt mod Grossglockner, stedet hedder "Kaiser-Franz-Josefs-Höhe og ligger i 2369 meters højde. Vi havde en fantastisk tur til dette udsigtspunkt, hvor man både kan se Grossglockner (hvis det er godt vejr) og Østalpernes største gletscher. En anden ting man kan foretage sig her udover at vandrer er at tage en tur op til "Kitzsteinhorn", som er et helårs skisportssted. Vi var en lille tur oppe ved Kaprun hvor svævebanen (Gletscherjet1) går op til den første station, som ligger i 1540 m højde. Herefter er der skilift til det alpine center i 2452 m højde og endelig Gipfelbahn til toppen i 3029 m højde. Men vi havde jo ikke ligefrem vintertøjet med på ferie, så det må blive en anden gang at vi står på ski i sommerferien.

Oplysninger om "Zeecamp"

Billede fra Zell am Zee:

Zell am Zee Zell am Zee.

Billeder fra Grossglockner:

På vej op, 1850 m.Bjerge.Enlig ko.Fuschertörl, 2407.Fuschertörl, 2407.
På vej op til Grossglockner Flotte bjerge En enlig ko går og græsser Fuschertörl i 2407 meters højde Fuschertörl i 2407 meters højde, mod Grossglockner

Fuschertörl, 2407.2 søde murmeldyr.Østalpernes største gletscher, ved Grossglockner.Grossglockner, 3797 m.Cykelryttere ved Grossglockner!
Fuschertörl, 2407 m serpentinvej 2 søde murmeldyr Østalpernes største gletscher, ved Grossglockner Grossglockner, 3797 m Cykelryttere ved Grossglockner!