Klik her for kort over Montenegro

Vi har besøgt Montenegro 3 gange i 2001 , 2003 og 2005.

2001:
Efter en rundtur i Dubrovnik i det sydlige Kroatien, kørte vi en lille omvej tilbage til campingpladsen i Ston (Kroatien). Vi kørte til grænsen til Montenegro (Serbien). Det var ikke meningen at vi ville køre ind i Montenegro, for vi regnede med at man skulle have visum for at komme ind, men inden vi så os om, var vi på vej over grænsen. Den kroatiske del af grænsen var ikke noget problem, det gik forholdsvis hurtigt, vel omkring 5 minutter. Men da vi skulle igennem den serbiske del, gik det meget langsomt. Ingen af tolderne havde lyst til at lette sig og gå ud og checke bilerne. Vi holdt lige efter en stor lastbil, vi holdt vel sådan uden at der skete noget i omkring ½ time, så kom der en mand i en hvid kittel (vi kaldte ham slagteren fra Montenegro) og bad om 2 DM for at undersøge bilen! Vi havde heldigvis 2 Mark som han fik, derefter var det om at vente igen. Endelig kom der en tolder og checkede vores papirer og vi troede nu at vi kunne kører ind, men nej. En anden tolder vinkede os ind til siden lidt længere henne. Han bad mig åbne bagklappen på bilen så han kunne se hvad vi havde med, men ikke nok med det. Han ville også have mig til at åbne for tagboksen, som næsten var tom, vi havde jo vores ting på campingpladsen i Ston. Tolderen var meget interesseret i de ting vi havde med, specielt i det ene tomme paphylster hvor vi normalt har vores elkoger. Efter at han havde checket vores ting, bad han mig gå ind i et hus (skur) og betale en speciel forsikring man skal have for at kører i Montenegro. Men nu syntes vi det var nok og vendte om og kørte tilbage over grænsen igen. Den ene kroatiske tolder smilede til os, han syntes nok det var lidt komisk at vi allerede ville tilbage igen så hurtigt. Vi kørte tilbage til campingpladsen i Ston og fik efter køreturen en dejlig dukkert i det klare og varme vand.

2003:
Vores andet besøg i Montenegro var en stor oplevelse. Vi havde via Internettet lejet et hus i byen Baosic, som ligger ca. 12 km øst for Herceg Novi lige ud til den skønne Kotor bugt. Fra terassen havde vi en fantastisk udsigt over bugten med Tivat og Det højeste bjerg i kystregionen, som hedder Lovcen (1748m). Vi havde 2 værelser, køkken og 2 badeværelser til rådighed og prisen var 715 kr. for 3 overnatninger. Vi var mens vi boede i Baosic på 2 ture. Den første tur gik rundt om Kotor bugten fra Baosic via Kamenari, Morinj, Lipci, Risan, Perast, Kotor, Tivat (tunnel) samt færgeoverfart mellem Lepetani - Kamenari og retur til Baosic (55 km).

Vi boede i dette hus, hos familien Lucic i Baosic

Billeder fra Baosic og turen til Kotor:

Udsigt fra huset i Baosic. Fårehyrden. Kotorbugten. Kotorbugten mod Risan.
Udsigt fra huset i Baosic Fårehyrden med sin flok Kotorbugten Kotorbugten mod Risan set fra Tursla

Billeder fra turen til Kotor:

Udsigt mod Perast. Risan. Palmer i Risan. Mod Kotor og Lovcen.
Udsigt mod Perast Risan Palmer i Risan Mod Kotor og Lovcen

Bjergene mod Kotor. Snæver gade i det gamle Kotor. Stejle trapper i den gamle by, Kotor. St. Nichola's Church.
Bjergene mod Kotor Snæver gade i det gamle Kotor Stejle trapper i den gamle by, Kotor St. Nicholas Church

Bymuren i Kotor. Muren er visse steder 20 m høj og 15 m tyk. Bymuren op mod fæstningen Sveti Ivan. Færgen mellem Kamenari og Lepetani.
Bymuren i Kotor Muren er visse steder 20 m høj og 15 m tyk Bymuren op mod fæstningen Sveti Ivan Færgen mellem Kamenari og Lepetani

En dukkert ved den lokale strand er dejligt. Om aftenen blev det et fantastisk flot tordenvejr.
En dukkert ved den lokale strand er dejligt Om aftenen blev det et fantastisk flot tordenvejr

Video fra Kotorbugten ved Baosic:

Start video og se udsigten fra huset i Baosic ud over Kotorbugten.

Den anden tur gik via Kamenari - Lepetani (færge) til Budva og retur (74 km). Budva er en meget gammel by omkring 2500 år! Så der er som i alle gamle byer mange kirker og fæstningsværker at kikke på.
Billeder fra turen:

En af Montenegro's bedste strande "Jaz". Sv. Trojica. Stari Grad (den gamle by) i Budva. En af de gamle smalle gader.
Badestranden 'Jaz' Sv. Trojica Stari Grad (den gamle by) i Budva En af de gamle smalle gader

Vores næste mål var Petrovac, som ligger smukt ude ved kystvejen ca. midtvejs mellem Kroatien og Albanien. Jeg havde forskellige telefonnumre som jeg kunne ringe til i Petrovac (fundet på nettet), men det lykkedes ikke at booke noget via telefonen, men en venlig person jeg talte med (på tysk), fortalte at vi når vi kom til Petrovac skulle finde det lokale turistbureau, som derefter kunne hjælpe os med at booke et hus/værelser. Det gjorde vi så og i løbet af nul komma fem havde vi booket 2 værelser ikke langt fra stranden. Det første vi gjorde efter at vi havde pakket ud var at gå ned og få en dejlig dukkert i det fantastiske rene vand. Vi betalte 773 kr. for 3 overnatninger, 2 dobbeltværelser med fælles bad og køleskab, så det var en del dyrere her ude ved kysten. På anden dagen kørte vi en lang tur til Tara Canyon (428 km), som er verdens 2. største Canyon 82 km lang og op til 1300 m dyb.
Billeder fra turen:

Her er vores dejlige hus i Baosic. Sveti Stefan. De snoede bjergveje fra Petrovac mod Tara. Skadarsko Jezero, den store sø der danner grænse til Albanien.
Vores dejlige hjem i 3 dage - huset i Baosic Sveti Stefan De snoede bjergveje fra Petrovac mod Tara Skadarsko Jezero, den 370 km² store sø der danner grænse til Albanien. De 222 km² hører til Montenegro

Den eneste tilbageværende hængebro over floden Moraca. Den lille canyon kaldes Moracka Klisura. Mere canyon. "Supertunnel", ingen lys, ingen ventilation, men masser af huller.
Den eneste tilbageværende hængebro over floden Moraca Den lille canyon kaldes Moracka Klisura Mere canyon 'Supertunnel', ingen lys, ingen ventilation, men masser af huller

Et pas i 1200 m's højde. Vejarbejde i Montenegro år 2003. Her begynder "Durmitor" nationalpark. Mindesmærke skrevet med kyrillisk skrift.
Et pas i 1200 m's højde Vejarbejde i Montenegro år 2003 Her begynder 'Durmitor' nationalpark Mindesmærke skrevet med kyrillisk skrift

Så begynder Tara canyon. Der er nu høje bjerge til begge sider. Tara fotograferet fra broen. Her mod syd.
Så begynder Tara canyon Der er nu høje bjerge til begge sider Tara fotograferet fra broen Her mod syd, der er 25 km til Serbien og 20 km til Bosnien-Hercegovina

Broen over Tara, 149 m høj og 366 m lang. Flot landskab med de 2000m høje bjerge i baggrunden. Den smalle og dårlige fra Zabljak til Savnik (37 km) hvor vi mødte 3 biler samt en bus. Et meget mærkeligt men smukt landskab.
Broen over Tara, 149 m høj og 366 m lang. Påbegyndt i 1938 og færdiggjort i 1940 Flot landskab med de 2000m høje bjerge i baggrunden Den smalle og dårlige fra Zabljak til Savnik (37 km) hvor vi mødte 3 biler samt en bus Et meget mærkeligt men smukt landskab

Billeder fra vores "fridag" i Petrovac:

Stranden ved Petrovac. Stranden ved Petrovac. Stranden ved Petrovac.
Stranden ved Petrovac Stranden ved Petrovac Stranden ved Petrovac

Den følgende dag ville vi bare slappe af inden vi skulle med færgen (troede vi) til Bari i Italien, men vi blev klogere. Vi fik sagt pænt farvel til vores "bedstemor" i Petrovac og kørte derefter til Bar i den tro at vi skulle med færgen til Bari kl. 12. Men da vi kom til Bar var der ikke nogen færge! Den lå stadig i Bari og ville tidligst returnere den følgende dag. Vi holdt derefter "familieråd" for at finde ud af om vi skulle køre tilbage gennem Kroatien eller vente og håbe på at færgen sejlede den næste dag. Efter lidt diskussion bestemte vi os for at vente til næste dag og så håbe på at færgen sejlede. Vi besluttede derfor i mellemtiden at køre til Ulcinj som ligger ved grænsen til Albanien. Her ligger Montenegro's længste badestrand, Velika Plaza som er 13 km lang, 60 m bred og med sand. Efter strandturen forsøgte vi at køre ud til grænsefloden, men vi blev stoppet af en bom og nogle soldater. Vi kørte tilbage til Bar gennem baglandet hvor der var et par moskeer. Her tæt på grænsen til Albanien er der mange muslimer. Da vi kom tilbage til Bar blev vi indlogeret på et hotel der hedder "Topolica" på færgeselskabets regning. Om aftenen var der levende musik ved svømmepoolen, mens vi sad og spiste, det var vældig stemningsfuldt.
Billeder fra Bar, Ulcinj og omegn:

Ged på vejen nær Ulcinj. Floden Bojana som er grænseflod til Albanien. Stranden Velika plaza ved Ulcinj er 13 km lang og 60 m bred. Vej nær Sasko Jezero (sø) ca. 4 km fra Albanien.
Ged på vejen nær Ulcinj Floden Bojana som er grænseflod til Albanien Stranden Velika plaza ved Ulcinj er 13 km lang og 60 m bred Vej nær Sasko Jezero (sø) ca. 4 km fra Albanien

Moskeen i byen Vukici. Vores "sponsorede" hotelværelse i Bar på "Topolica". Stranden ved hotellet.
Moskeen i byen Vukici Vores 'sponsorede' hotelværelse i Bar på 'Topolica' Stranden ved hotellet

Den følgende dag sejlede vi endelig med færgen til Bari. Det var en lidt speciel oplevelse, vi var kun 1 bil og 6 passagere ombord på færgen der havde plads til 980 passagere og 62 besætningsmedlemmer. Der var omkring 30 besætningsmedlemmer ombord! Desværre blev overfarten ikke så behagelig fordi det blæste op og min datter blev søsyg. Sejlturen tager 8 timer så det var en lang tur for hende.
Billeder fra turen:

Kysten og bjergene ved Bar. Kysten og bjergene ved Bar.
Kysten og bjergene ved Bar Kysten og bjergene ved Bar

3 af de 6 passagere ombord på færgen. Total passager antal = 980. Færgen fra det andet selskab der sejler fra Bar.
3 af de 6 passagere ombord på færgen Total passager antal = 980 Færgen fra det andet selskab der sejler fra Bar

Video fra Færgeoverfarten Bar - Bari, som tog 8 timer:

Afgang med færgen fra Bar til Bari.

Mere fra færgen Bar - Bari.