Vi besøgte Lanzarote fra den 30-1-06 til den 6-2-06. Vi boede i den sydligste by på Lanzarote, Playa Blanca (tips Cajus). Lejligheden, som vi havde lejet af en englænder, ligger i et roligt kvarter som hedder Virginia Park, ca. 10 minutters gang fra centrum af byen og stranden. Byen Playa Blanca ligger meget fint, som udgangspunkt for spændende cykel/træningsture i området.

Lidt om vores lejlighed i Playa Blanca

Under vores ophold på Lanzarote fik vi kørt 5 ture (udarbejdet af "Crocodile" Astrid), som kan ses på nedenstående kort. Hvis det kun er billederne fra turene der har interesse, så klik på tur1, tur2 ... tur5. Vi fik kørt 220 km og 6175 højdemeter. Foruden oplevelserne på Lanzarote var vi også på en 1 dags tur til Fuerteventura (tryk på linket og læs om turen).

Se vores 5 ture på Lanzarote

Her er et par indtryk fra resten af turen til Lanzarote, som ikke direkte omhandler vores cykelture. Efter landingen skulle vi først finde den bil, vi havde lejet. Det gik rimeligt nemt, men vi fik lidt udfordring, da vi skulle have vores cykeltasker ind i bilen. Efter lidt arbejde lykkedes det og vi kørte mod Playa Blanca. Ved ankomsten til Virginia Park, hvor vi skulle bo, skulle vi så lige finde vores lejlighed. Men den beskrivelse jeg havde fået af udlejeren i Birmingham var ikke særlig god. Så da vi ikke havde fundet lejligheden efter et stykke tid, spurgte jeg om vej og efter et par forsøg, var der en flink fyr, som forklarede mig vejen.

Billeder fra flyturen til Lanzarote:

Sne i nordspanien Den sydvestligste spids af Portugal Øen Montaña Clara Skyer over Lanzarote Lanzarote

Kort før landing på Lanzarote Kort før landing på Lanzarote

Dagen efter at vi var ankommet, kørte vi en tur i bil til Papagayo-strandene, Playa de Papagayo, som ligger tæt på Playa Blanca. Man kører derud af en meget dårlig grusvej og må pænt betale 3 €, som går til bevarelse af det beskyttede område. Desværre var det ikke super strandvejr, så vi kom ikke i vandet - øv.

Billeder fra strandene ved Playa Blanca, Playa de Papagayo:
Playa de Papagayo, Playa Blanca Playa de Papagayo, Playa Blanca Playa de Papagayo, Playa Blanca Playa de Papagayo, Playa Blanca Playa de Papagayo, Playa Blanca

En af dagene var vi lige oppe og undersøge "vores" lille lokale vulkan, Montaña Roja (196 m), som ligge 10 minutters gang fra Virginia Park. Her lidt billeder fra vores tur.

På vulkaner i Playa Blanca:

Montaña Roja (196 m), Playa Blanca Montaña Roja, Playa Blanca Montaña Roja, Playa Blanca Montaña Roja, Playa Blanca Montaña Roja, Playa Blanca
Montaña Roja (196 m højt), Playa Blanca Montaña Roja, Playa Blanca Montaña Roja, Playa Blanca Montaña Roja, Playa Blanca Montaña Roja, Playa Blanca

Playa Blanca, set fra vulkanen Blomster på vulkanen Kaktus og palmer i Playa Blanca Flotte planter i Playa Blanca

På vej mod Ildbjergene i bil, kørte vi lige et lille smut forbi det dejlige sted El Golfo.

Den sorte lavastrand ved El Golfo Den grønne sø , Charro de los Clicos

Når man endelig er kommet til Lanzarote er det et "must" at besøge Ildbjergene. Den bedste måde at opleve vulkanområdet på, er at tage med en af de særlige busser, der køre hele vulkanruten, Ruta de los Volcanes, igennem. Det er ikke tilladt/muligt at køre der i egen bil. Turen koster 8 € pr. voksen, men så får man også en ca. 45 minutters tur gennem de mest mærkelige landskaber, ledsaget af bragende Wagner-musik fra højttalerne og forklaringer på spansk, engelsk og tysk. Pengene er givet godt ud for denne oplevelse, selv om det ville have været rart, hvis vi havde haft mulighed for at gå ud af bussen og fotografere. Al fotografering måtte foregå gennem bussens vinduer med deraf følgende dårligere kvalitet.

Tur til Montañas del Fuego - Ildbjergene :

Med bus i Ildbjergene Med bus i Ildbjergene Med bus i Ildbjergene Med bus i Ildbjergene Med bus i Ildbjergene

Med bus i Ildbjergene Med bus i Ildbjergene Selvantændelse pga. de varme lavasten "Økologisk" madlavning vha. lavavarme Montañas del Fuego - Ildbjergene

Video fra Ildbjergene:

Start video og se vandet komme op, som fra en gejser.

Fra Ildbjergene kørte vi videre forbi Club La Santa til Playa Famara, som er et fantastisk sted.

På vej mod Mirador del Rio:

Club La Santa Kysten ved Club La Santa Playa Famara Playa Famara Playa Famara

Video fra Ildbjergene:

Start video og se den stejle klippevæg ved Playa Famara.

Mellem Famara og Teguise "Hjemme" igen, Virginia Park - Playa Blanca

En af dagene kunne vi kombinere en cykeltur nordpå, med et besøg i multikunstneren César Manrique tidligere hjem, som nu er omdannet til kunstmuseum. Stedet hedder Taro de Tahiche, entre 6 € pr. voksen. Selv om man normalt ikke er til kunstmuseum, er dette værd at ofre lidt tid på. César har selv tegnet huset, der er opført i forbindelse med fem store vulkanske luftlommer, der blev skabt under det store udbrud i 1730. Imellem lommerne har han dannet gange, så man føler, at man går rundt i en vulkan. Der er også en del store lyse rum, hvor César har sat sit tydelige præg på indretningen. Det hele er så specielt at det bare skal ses.
Her følger lidt billeder fra stedet:

Blomster ved indgangen "Nabohaven" Kaktus César Manriques hjem César Manriques hjem

César Manriques hjem César Manriques hjem César Manriques hjem César Manriques hjem César Manriques hjem

Fra fyret til Playa Blanca langs promenaden:

Stranden ved fyrtårnene Stranden ved fyrtårnene Det gamle og nye fyrtårn Strandpromenaden En af strandene ved strandpromenaden

En af strandene ved strandpromenaden En af strandene ved strandpromenaden En af strandene ved strandpromenaden