Klik her for kort over Kroatien (klikbart)

2002:
Vi kom, næsten som sædvanlig fra Seeboden i Østrig, men denne gang sejlede vi fra Brestova på Istrien til Porozina på den nordlige del af Cres. Sejltiden er omkring ½ time og prisen for bil og 4 voksne 110 kr. Køreturen fra Porozina til Mali Lošinj var flot i det gode vejr. Vi passerede bla. det højeste punkt på Cres "Gorica", som er 648 m højt og der skulle om vinteren falde sne her, hvilket man slet ikke kan forstå, når man ser det nu.

Billeder fra det nordlige Cres:

View mod KRK.Gorica.Nordlige Cres.
View mod KRKBillede fra GoricaNordlige Cres

Da vi kom til campingpladsen "Cikat", fandt vi efter ca. 1 times søgning et sted at slå op med masser af plads udenom. De første par dage gik med at slappe af dvs. svømme, dykke, spille forskellige spil og gå små ture. Ind imellem måtte vi en tur til Mali Lošinj for at handle lidt ind, det var jo lidt begrænset hvad man kunne købe af mad i supermarkedet på pladsen. Andendagen var vi på en lille tur til Veli Lošinj, hvor vi gik rundt og nød dette lille paradis. Her er bare så dejligt, lækkert vejr, meget frodigt, en hyggelig lille havn, stemning, charme og luften er bare så ren og tør, godt sted for folk med astma og lign. Lige syd for Veli Lošinj ligger Rovenska, som er en ganske lille by med en meget lille havn og en god badestrand.

Morgenmad 1. dag.Mali havn.Gade i Mali.Havnen i Veli.Rovenska.
Morgenmad første dagFrugtbåde i Mali havnGade ved havnen i MaliHavnen i Veli Den dejlige strand ved Rovanska

De næste dage gik igen med afslapning, svømning osv. og vejret var efter lidt torden helt fantastisk se her:

Vores stamplads.Gule koraller.Fisk i det klare vand.'Televrina' på 589 m.
Vores stamplads ved stranden Gule koraller Fisk i det klare vand Lošinj's højeste bjerg 'Televrina' på 589 m
Næsten hver aften gik vi ned til stranden for at se den smukke solnedgang, samtidig fik vi også en dejlig is og gik derefter en lille tur rundt på pladsen eller langs vandet. Sådan skal en solnedgang se ud:
Solnedgang ved Cikat Solnedgang ved Cikat.

Vi var en af dagene på en lille badetur til "vores bugt", som ligger på vej til Veli Lošinj. Bugten, som hedder "Baldarka", er virkelig smuk, men pga. vanddybden er vandet ikke så varmt, så når man bader her, skal man lave lidt for at holde varmen. Da der er meget dybt, er det bedst at svømme tæt på kysten, hvis man vil se på de mange fisk og korallerne. Stedet anvendes en del af rigtige dykkere, dvs. dykkere som anvender iltflasker.
Vores bugt.Her er skønt.Super klart vand.Fisk.
Vores bugt Her er skønt Super klart vand fisk i det klare vand

Den følgende dag lejede vi 4 cykler og fulgte strandpromenaden hele vejen fra Mali Lošinj til Veli Lošinj og videre ad en lille sti syd for Rovenska. Det var en rigtig god tur, på trods af de lidt defekte cykler. Det var ret behageligt af cykle langs vandet, når det var omkring 30°C. Da vi nåede ud til det sted hvor "stien" sluttede stillede vi cyklerne og fik i skyggen lidt at spise og drikke. Derefter tog jeg min cykel og forsøgte at køre lidt længere ud mod spidsen af halvøen, men jeg kunne ikke "køre" længere end til næste bugt, så var det umuligt at cykle mere. Det sidste stykke kørte jeg næsten på kanten af klipperne og der var langt ned. Da jeg kom tilbage fik jeg en glædelig nyhed: "Vi har set delfiner" sagde de i flok. Ok ikke dårligt. Jeg nåede heldigvis også at se 2 flokke med kikkerten. Desværre var de for langt ude til at vi kunne fotografere dem.
Havnen i Veli.Her så vi flere delfinflokke.Lækkert vand.Kriska bugten.
Havnen i Veli Her så vi flere delfinflokke Lækkert vand Kriska bugten

Læg mærke til de høje bjerge i baggrunden på billede nr. 2, det er bjergene på fastlandet som her er omkring 1700 meter høje.

"Hverdagen" på en campingplads i syden, byder på mange forskellige ting og oplevelser, her er nogle af dem:
Siesta.Vaskedag.Spisetid.
Siesta på campingpladsen ved Mali Losinj Så er det vaskedag Spisetid

Vi boede det meste af ferien på vores favoritplads "Cikat" i Mali Lošinj. Vi var i Mali i 11 dage og havde for det meste dejligt vejr dvs. 25 - 30°C.