Klik her for kort over Estland (Baltikum)

Vi besøgte Estland i juni 2004. Vi kørte i bil til Stockholm og derfra sejlede vi til Tallin. Sejlturen kostede 2139 kr. (booked i Tallin via Internettet) for bil og 3 voksne i gode kahytter. Færgen hed "Regina Baltica" og har plads til 1500 passagere, 486 biler og 1150 køjepladser. Man skal huske at komme i god tid før afgang, det tog nemlig 1 time og 45 minutter at få billet og komme gennem tolden! Desværre var det ikke så godt vejr da vi sejlede, men alligevel var det en fantastisk tur ud gennem den svenske skærgård. Her er lidt billeder fra færgen:

"Regina Baltica" Kø i frihavnsområdet Ud gennem skærgården Et fyrskib Desværre dårligt vejr

Skærgården nær Stockholm Vores kahyt med toilet og brusebad Havnen i Tallin Så er vi næsten inde I baggrunden Lauluväljak, sangfestivalpladsen med plads til 30.000 sangere

Vi ankom til Tallin i styrtende regn og da kloakkerne ikke fungere så godt, stod der meget vand på vejene mange steder. Vi fandt med lidt besvær en campingplads, som jeg vha. Internettet havde fundet hjemmefra. Pladsen hedder "Camping Kalev" og den ligger lige for foden af fjernsynstårnet i den nordøstlige del af Tallin, omkring 7 km fra centrum. Det tager ca. 20 minutter med bussen (nr. 34 & 38) og prisen pr. person hver vej er 7 kr.
Pladsen er ganske lille og de sanitære forhold er ikke som på en dansk campingplads, men set med vores øjne helt ok og der blev ofte gjort rent. Foruden teltpladser er der 28 hytter 2-personers og 4-personers. Det kostede 350 EEK for 2-personers hytter og 530 EEK for 4-personers hytter. Vi gav for 3 overnatninger med telt, 3 voksne og strøm 720 EEK = 342 kr. - billigt.
Vi havde lidt problemer med at få strøm til vores køleskab, fordi stikket ikke kunne gå ind i de gamle russiske stikdåser. Men indtil jeg fik fundet en løsning, fik vi lov til gratis at stille køleskabet i en af hytterne, som vi fik nøgle til. Efter et stykke tid fik jeg filet lidt af stikket og så kunne det gå i. På pladsen var der en ung mand, som kunne engelsk og som jeg blev gode venner med. Han fortalte bla. om det russiske - estiske forhold, som betyder at mange af de unge mennesker ikke vil lære russisk, men i stedet vælger engelsk. Den ældre del af befolkningen derimod er mere pro russisk.

Her følger billeder fra campingpladsen og Tallin:

Vores køleskab i hytten Vores "lånehytte" En af de stejle gader Længst til højre Kiek-in-de-Kök Alexander Nevski Katedralen

View fra Toompea (Dombjerget) Toompark View fra Dombjerget mod den nedre by Udsigt mod havnen Rådhustårnet midt i billedet
View fra Toompea (Dombjerget) Toompark, en af de flotteste og største i Tallin View fra Dombjerget mod den nedre by Udsigt mod havnen Rådhustårnet midt i billedet

Rådhuset (Raekoda) Primitivt - men det fungerede En af 6 brusekabiner, gamle - men gode og rene Vi havde en god plads Campingpladsen "Kalev" i Tallin
Rådhuset (Raekoda) Toiletbygningen på campingpladsen En af 6 brusekabiner, det gamle lort fungerede og der var masser af gratis varmt vand Vi havde en god plads Campingpladsen "Kalev" i Tallin

Vores hollandske venner og vores telt Det store kryds ved Viru Välijak, tæt på indgangen til den gamle by Jaani kirken Kiek-in-de-Kök fra 1475 Bymuren med en af de 28 tårne

Symbol for Letlands selvstændighed i 1991 Monument for dannebrogs fald fra himlen Smal gade der forbinder Toompea med den nedre by den fantastiske rådhusplads Byporten mod Pikk Jalg

Viru tårnene, 2 af 28 tårne i bymuren Tårnet blev bygget pga. OL i Moskva i 1980, Tallin var vært for sejladserne Afslapning efter aftensmaden

Posthus nær byen Kabli tæt på grænsen til Letland Ved siden af posthuset lå denne gamle fabrikshal Så er der frokost