Start med et par dages ophold i Havana, så I kan tilpasse jer sprog, klima, kultur og samtidig se nogle af de mange spændende ting der er at se i Havana
Lej en bil og oplev Cuba på egen hånd
Husk International kørekort!
Visa card (med chip) udløb f.eks. 2012 accepteres ikke
Master card accepteres, men husk gebyr 8 - 11 %
Sørg for at veksle mange Euro, som let veksles til Peso Convertible CUC, det er det nemmeste og billigste
Maden på hotellerne er normalt ikke noget særligt
Det bedste mad fås i de private restauranter "Paladarer" eller ifm. privat indkvartering
Husk snorkel og svømmefødder
Husk undervandskamera (helst digitalt)
Normalt er der ingen vejskilte
Anskaf et godt vejkort (meget vanskeligt, vi anvendte "International Travel Maps Cuba, 1:650.000, som kunne være bedre)
Normalt er vejene en del hullet det gælder også motorvejen, mange af de små veje er meget hullet og man kan højst holde en gennemsnitsfart på 40-50 km/t
Man kan skifte kørselsretning på motorvejen! og det gør man. Det inderste spor på motorvejen er forbeholdt gående, cyklende, ridende og forskellige køretøjer (heste/muldyr/okser)
Mobiltelefon kan anvendes mange steder specielt i byerne!
Postkort sendt fra Cuba kommer normalt til Danmark efter 1 måned, dog kan der som vi oplevede, gå op til 3 måneder før postkortet når til Danmark!
På Cuba drikker man tuKola, som er en cola fremstillet på øen. Det samme firma fremstiller også 2 forskellige øl, nemlig Cristal beer samt Cerveceria Bucanero (der var min foretrukne øl på Cuba).
Vi besøgte Cuba fra d. 25. juni til 9. juli 2006. Vi rejste med Air France fra København til Paris og fløj derfra videre til Havana. Den samlede rejsetid fra København til Havana var 14 timer.
Vi havde fået rejsebureauet Rejsespecialisten til at reserveret de 3. første overnatninger samt den sidste i Havana på hotel Deauville. Desuden havde de arrangeret flyrejsen, billeje *
Det kostede i alt 5856 kr. for 10 dage med fri km, lokal forsikring som ikke kan betales hjemmefra = 1571 kr !
(Skoda Fabio) i 10 dage hos firmaet Rex
, skaffet visum og diverse forsikringer. Foruden alle disse nødvendige ting som skulle være på plads inden rejsen, var Rejsespecialisten også meget flinke til at komme med gode råd og vejledning ifm. rejsen, så vi fik en meget fin service.
Rejsen i korte træk i ord: (længere nede på siden og de følgende kapitler giver flere detaljer samt billeder og videoer ):
De første par dage hvor vi var i Havana, blev brugt til at samle kræfter efter rejsen, vænne sig til varmen og fugtigheden samt vænne sig til kulturen. Fra Havana kørte vi videre langs nordkysten til det største turiststed på Cuba som hedder Varadero (2 overnatninger). Årsagen til at vi skulle til Varadero var, at jeg havde lovet min datter at denne gang skulle det lykkedes os, at komme ud og svømme med delfiner og det gjorde vi så (meget spændende - men forbandet dyrt!). Den næste tur gik fra Varadero til Ancón (2 overnatninger) ved Trinidad, via Colón, Santa Clara og Sancti Spiritus. Fra Ancón kørte vi langs sydkysten til Cienfuegos og derfra videre til Playa Girón (2 overnatninger) ved Svinebugten, stedet hvor 3. verdenskrig i april 1961 var tæt på at bryde ud. Fra Svinebugten gik det videre bl.a. via den "8 sporede motorvej" først til Pinar Del Rio og derefter ad små og dårlige veje til det super skønne sted Maria La Gorda (3 overnatninger). Fra Maria La Gorda kørte vi ad nogle meget smalle og dårlige veje (ofte max 30-50 km/t) gennem Guane, Puente de Cabeza, Pons til Viñales (1 overnatning), som er mest kendt for tobak og de såkaldte "Mogotes", der er klippeformationer dannet af kalksten. Sluttelig kørte vi fra Viñales via Pinar Del Rio tilbage til Havana. Vi kørte ialt 1948 km på 10 dage.
Med undtagelse af ganske få billeder og videoer er alle optagelser foretaget med et Olympus µ 720 SW. Dette apparat udemærker sig ved at være meget kompakt,
robust og kunne tåle en vanddybde på max 3 meter i op til 1 time. Det er således perfekt til at tage billeder og videoer ifm. snorkling.
Capitolio er nok Havanas mest kendte bygning. Den er opført i hvidt marmor i 1929 og er en tro kopi af den Nordamerikanske Kongresbygning i Washington. Under den flotte kuppel er der nedlagt en 24-karat diamant i marmorgulvet, der efter sigende skal være nulpunkt for ethvert afstandsmål fra Havana. Byggeomkostningerne anslås til 17 millioner dollars eller mindst 100 millioner kr. i datidens penge! Capitolio husede Cubas nationalforsamling i tiden under det som kaldes Pseudorepublikken. Nu er der Videnskabsakademi, Videnskabeligt bibliotek og Naturhistorisk Museum i bygningen der nyligt er restaureret.
Den lokale bybus bliver kaldt kamelbussen (El Camello). Der kan være ca. 200 passagerer i den (nok ikke så sjovt) og normalt må turister ikke køre med den.