Tur til Australien september 2018:

Efter at vi havde kørt i bil fra Sydney til Gold Coast og vi havde været ved Main Beach, Gold Coast i en uge, fløj vi til Cairns. Herfra sejlede vi rundt ved Great Barrier Reef i 5 dage. Da vi kom tilbage til Cairns efter vores 5 dages cruise ved Great Barrier Reef, holdt vi en slap af dag. Men dagen efter var vi på farten igen. Denne gang tog vi det gamle veterantog "Kuranda Scenic Railway" ind i junglen til Kuranda og tilbage til Cairns med Skyrail(svævebanen). Den følgende dag fløj vi videre til Alice Springs. Fra Alice Springs var vi på en 4 dages til det centrale Australien og så bl.a. Mount Conner, Uluru, Kata Tjuta(The Olgas) og Kings Canyon.

Turen er delt op i 7 afsnit, her vælges det afsnit du vil se:

1. afsnit - Singapore & Sydney

2. afsnit - Biltur fra Sydney til Gold Coast - 4 dage

3. afsnit - Ophold på Main Beach, Gold Coast

4. afsnit - Sejltur ved Great Barrier Reef - 5 dage

5. afsnit - Ophold i Cairns

Her er du -->6. Bustur fra Alice Springs til Uluru - 4 dage

7. afsnit       Singapore på hjemvejen

Her er nogle billeder fra Alice Springs fra den dag vi ankom. Det havde ikke regnet i 2 år i Alice Springs og det Centrale Australien, så næsten alle floder var tørret ud.

Lisbeth's fødselsdag fejres kl. 5 om morgenen Kunst i lufthavnen, Alice Springs Kunst i lufthavnen Kunst i lufthavnen Papegøjer Hotel DoubleTree by Hilton, Alice Springs

Alice Springs Alice Springs, her var engang en flod Flotte blomster Alice Springs, her var engang en flod

Her er nogle billeder fra første dag af vores bustur fra Alice Springs til Yulara, hvor vi skulle overnatte i telte. Inden vi kørte til teltlejren så vi Mount Conner (på afstand, privat område), Kata Tjuta (The Olgas) og solnedgang ved Uluru.

Her er nogle billeder fra første dagen i Outbacken, hvor vi kørte omkring 560 km.

1. dags rute Kameler ved Stuarts Well Roadhouse Køer på vejen p.g.a. tørken Emu ved Erldunda Roadhouse & Caravan Park Stor kaktus ved Erldunda Roadhouse & Caravan Park Vores firehjulstrækker bus

Vores teltlejr View mod Uluru som ligger 12 km fra teltlejren Teltlejren Lisbeth ved Kata Tjuta (The Olgas) Kata Tjuta (The Olgas) Kata Tjuta (The Olgas)

Kata Tjuta (The Olgas) set på afstand Solnedgang ved Uluru Aftensmad i teltlejren

Vi startede 2. dagen med allerede kl. 6.15 at køre ud til Uluru, for at se solopgangen, mens vi gik rundt om klippen. Det var vældig flot og en kæmpe oplevelse. Fra Uluru kørte vi videre mod Kings Canyon, som vi skulle se næste dag. På vej til vores næste teltlejr, kom vi igen forbi Mount Conner og vi så også saltsøen Amadeus. Inden vi kom til teltcamp 2, stoppede vi og samlede brænde til et bål vi skulle have i teltlejren.

Her er nogle billeder fra 2. dagen i Outbacken, hvor vi kørte omkring 360 km.

2. dags rute Vores tur rundt om Uluru Solopgang ved Uluru Solopgang ved Uluru Solopgang ved Uluru Uluru

Uluru Uluru Rundvisning ved Uluru Rundvisning ved Uluru Teltcamp 2 Teltcamp 2

Selfie af hele holdet Den lange lige vej ved saltsøen Amadeus Hvor der også var udsigt til Mount Conner Der samles brænde i bushen Solnedgang ved Testcamp 2

Video med solopgangen ved Uluru:

Start video og se Uluru.

På 3. dagen var der afgang mod Kings Canyon kl. 6.00. Vi skulle starte turen, som var på omkring 6 km, inden det blev rigtig varmt (34 grader). Da vi kom til Kings Canyon, blev der spurgt til hvem der kunne gennemføre turen og der var 4 – 5 stykker der ikke gik med. Vi startede turen kl. 6.30 og var tilbage ved bussen kl. 10.30. Det var en fantastisk flot, men krævende tur. Der var flere steder hvor vi klatrede og turen op til de høje klipper, foregik i 3 sektioner hvor vi hver gang stoppede og fik pusten, inden vi fortsatte. Det var ikke for sarte sjæle med dårlig kondition, men fantastisk flot.

Her er nogle billeder fra 3. dagen i Outbacken, hvor vi kørte fra Kings Canyon tilbage til Alice Springs, det var omkring 500 km.

3. dags rute Klatring i Kings Canyon Klatring i Kings Canyon Kings Canyon Kings Canyon Kings Canyon

Kings Canyon Kings Canyon Kings Canyon Kings Canyon Kings Canyon Kings Canyon

Video fra Kings Canyon

Start video og se Kings Canyon.

Lisbeth & Kai Firben Kings Canyon Testcamp 3 Gruppebillede ved Alice Springs Lisbeth & Kai ved Alice Springs

Ved afslutningen af 3. dagen, blev 10 af os om aftenen indlogeret på Jump Inn Alice Springs (vandrehjem). Den bus vi havde kørt med de første 3 dage, havde plads til 25 personer, hvorimod den vi skulle køre med på dag 4, kun havde plads til 10 personer. Det var vældig hyggeligt om aftenen da vi sad og spiste. Vi sad mest og talte med en familie fra Melbourne og vi nåede at få et par øl og lidt vin. Det var også dejligt at få vasket støvet af i et rigtigt bad på vandrehjemmet.

På 4. dagen stod vi først op 6.30, dejligt at sove længe. Derefter fik vi morgenmad, et bad og pakkede sammen. Vi blev hentet af den lille bus kl. 8. Det første stop vi havde var Mount Sonder lookout hvor der er en flot udsigt til Mount Sonder, som er 1380 m højt. Det er det 4. højeste bjerg i Northern Territory. Lige ved siden af ligger Glen Helen hvor vi badede i Finke River waterhole. Lisbeth var den første der hoppede i, derefter kom familiefaderen fra Melbourne og sluttelig Kai. Vi var ved det dejlige vandhul i 1 time. Næste stop var Ormiston Waterhole & Gorge, det var også et dejligt sted at bade. Derefter kørte vi til Ochre Pits, som et sted hvor klipperne har forskellige farver: bl.a. rød, gul, brun & hvid. Næste sted vi stoppede, var Ellery Creek Big Hole og har var der også mulig for at bade, dog var vandet koldere her, det var kun omkring 12 – 13 grader. På tilbagevejen mod Alice Springs gjorde vi også ophold ved Standley Chasm. Vi var ikke inde og se klippespalten, men benyttede butikken til at få en is og toiletterne blev også besøgt. Vi stoppede også op ved Simpsons Gab hvor der er Rock-wallabies, som er små kænguruer der lever på klipperne. Vi var så heldige at se en, selvom det er meget svært at få øje på dem. Sidste stop inden Alice Springs var John Flynn's Grave Historical Reserve, et mindesmærke for John Flynn som grundlagde "Flying Doctor Service". Sluttelig blev vi kørt tilbage til vores hotel DoubleTree by Hilton. Her fik vi hurtigt checket ind igen og udleveret vores kufferter, der havde været opbevaret, mens vi var på tur. Vi fik også booket et bord i den indiske restaurant, inden vi gik op for at pakke ud og få et dejligt bad. Klokken 19.30 gik vi ned for at spise. Det var rart at få noget god stærk mad og en god flaske vin til. Efter vi havde spist, gik vi tilbage til vores værelse og begyndte at pakke, så vi var klar til turen tilbage til Singapore næste dag.

Her følger nogle billeder fra 4. dagen i Outbacken, hvor vi kørte fra Alice Springs til Glen Helen og retur omkring 320 km.

4. dags rute Vores bus Mount Sonder, som er 1380 m højt Glen Helen Glen Helen Glen Helen

Ormiston Gorge Ormiston Gorge Ormiston Gorge Ormiston Gorge Ochre Pits Ochre Pits